Den här sidan är en annons

Ulrica Hyvönen är verksamhetschef på Karlskoga lasarett. Här berättar hon om nya innovationer och om fördelen med att vara ett medelstort sjukhus där samarbete inom regionen är viktigt. (Foto: John Persson)

Karlskoga lasarett –

Här utvecklas vi tillsammans

Karlskoga lasarett är ett fullvärdigt, medelstort akutsjukhus som har det lilla sjukhusets fördelar, samtidigt som det är tillräckligt stort för att erbjuda goda utvecklingsmöjligheter.

Karlskoga lasarett kännetecknas av en familjär atmosfär med god stämning och ett gott samarbetsklimat, både inom och över avdelningsgränserna.

– Vi tar tillvara våra medarbetares idéer och ser positivt på den utveckling framåt som sjukhuset står inför, säger Ulrica Hyvönen, som är verksamhetschef på Karlskoga lasarett. Det är mycket som händer här och den positiva andan framåt avspeglar sig i den utveckling verksamheten står inför, till exempel utbyggnaden av vår endoskopienhet som kommer att generera ett högre flöde av patienter och eventuellt fler arbetstillfällen. Likaså planeras det för rehabiliteringsplatser och en ombyggnation av den käkkirurgiska enheten. Förutom detta är vi väldigt stolta över att kunna erbjuda våra patienter flexibilitet i kontakterna med vården där våra mobila team och digitala lösningar underlättar för många.

Tre mobila enheter som alla gör skillnad för såväl patienter som personal
De mobila och digitala lösningarna har testats och utvärderats under en längre tid, vilket visat att både patienter och personal är nöjda med dessa komplement.

– Vi har tre olika mobila team som kompletterar vår verksamhet, berättar Ulrica Hyvönen. Det är vårt Närsjukvårdsteam, vårt Palliativa team och det Mobila stroketeamet som har lite olika upplägg och uppdrag, men som gör nytta för våra patienter i hemmet. Samtidigt som vi kan erbjuda vår personal olika typer av arbetssätt och uppdrag. För patienten blir det en stor vinst att få så mycket av den regelbundna vården i hemmet.

Digital vård – ett komplement för framtiden
Sedan några år tillbaka har man även kompletterat verksamheten med att erbjuda patienter olika former av digitala besök – alltifrån digital vård vid tobaksavvänjning till ett digitalt återbesök för att se att en behandling fungerar:

– Patienterna tycker att det är skönt att kunna möta oss på flera olika sätt, att inte alltid behöva ta sig till sjukhuset för att få vår hjälp. Det skapar också mer tid till vår personal som hinner med mer när besöken effektiviseras.

– Vi jobbar även med ett separat digitalt flöde för vård av sjuka barn. Detta bemannas av sjuksköterskor för att avlasta besök på vårdcentral och akutmottagning. Statistiken visar att satsningen varit lyckad. De som använder vår digitala tjänst är väldigt nöjda med den vård och det bemötande de får.

Ett mellanstort sjukhus med stort innehåll
På det mellanstora akutsjukhuset finns ett stort utbud av verksamheter och en nära samverkan med de fem vårdcentraler som är knutna till länsdelen.

– På vårt lasarett har vi en stor bredd av verksamheter och kan erbjuda cirka 60 vårdplatser fördelat mellan medicin, ortopedi och kirurgi. Förutom detta finns en rad specialistmottagningar där vårt Venösa centrum sticker ut som enda verksamhet i regionen där kärlkirurger opererar och behandlar åderbråck och bensår. Vi har även tillgång till fyra vårdplatser på vår intensivvårdsavdelning, och en dialysmottagning som har nära samverkan med respektive klinik på Lindesbergs lasarett och Universitetssjukhuset i Örebro.

Att vara en del av en större helhet som Region Örebro län med tätt samarbete mellan de två andra sjukhusen i länet ger samverkans­möjligheter.

– Med de satsningar som görs på Karlskoga lasarett för framtiden, och för det samarbetsklimat med de utvecklingsmöjligheter som finns på sjukhuset ser framtiden ljus ut för lasarettet och för länets invånare, säger Ulrica Hyvönen.