Den här sidan är en annons

Nu är det full fart hos Nammo i Karlskoga. Nya medarbetare behövs, berättar Malin Ahlgren som är kvalitetschef och Martin Stang, platschef. (Foto: John Persson)

Ammunitionstillverkning -

En ”guldgruva” för den teknikintresserade

Det norska företaget Nammos svenska verksamhet i Karlskoga når nya produktionsnivåer. En allt oroligare värld med kriget i Ukraina har gjort att efterfrågan på ammunition har ökat rekordartat.

Nammo är ett nordiskt bolag med norska och finska staten som ägare. Företaget finns på flera ställen och tillverkar ammunition till försvarsindustrier och försvarsmakter, främst i Norden och USA. Nammo i Karlskoga tillhör affärsområdet Large Caliber System.

– Det betyder att vi tillverkar grovkalibrig ammunition, från 40 mm upp till 155 mm, berättar Martin Stang, som är platschef i Karlskoga. Vi har möjlighet att tillverka såväl komplett ammunition som enskilda komponenter. I en komplett granat finns ett antal komponenter, som exempelvis tändrör och tändskruv. Bara tändrören innehåller i sin tur ett sjuttiotal komponenter, ungefär som ett litet urverk.

Försvarsindustrin är en bransch med långsamma rörelser där ett offertförfarande kan sträcka sig över år. Men nu går allting våldsamt fort, enligt Martin Stang. Efterfrågan är hög.

Hur ser gången ut när ni producerar era produkter? Frågan går till Malin Ahlgren som är kvalitetschef:
– Inkommande material kvalitetskontrolleras först innan det går vidare till produktion. Beroende på vilken typ av produkt som ska tillverkas monteras ingående delar och fylls med drivladdning och eventuellt en sprängladdning samt tändrör. Efter slutmontering packas och märks produkterna inför en kommande leverans.

– I Ukrainakriget används väldigt många 155 mm granater, säger Martin Stang. Så vi har verkligen mycket att göra nu och framåt. Vi är ett 80-tal som arbetar här i Karlskoga, men ska bli cirka 140 innan årets slut. Vi söker nya medarbetare med olika teknisk bakgrund, till exempel processingenjörer, kemiingenjörer och en hel del operatörer.

– Styrkan med Nammo är att det är ett förhållandevis litet företag, säger Malin Ahlgren. Det är nära till besluten, vilket gör att våra anställda har stora möjligheter att påverka. Det finns också en stor bredd när det gäller arbetsuppgifter och massor att sätta sig in i. När det gäller den här typen av produkter blir man aldrig riktigt fullärd, och för den tekniskt intresserade är det här en guldgruva.